Leta i den här bloggen

torsdag 14 mars 2019

House of Cash


House of Cash hör till de böcker som jag länge velat ha, många gånger funderat på att beställa, sett att den är slutsåld och det harmar mig. Tveka inte att köpa en bok då du hittar den, den kan vara borta eller slutsåld nästa gång du söker efter den.

Det intressanta med den här boken är att det är John Carter Cash som skriver om sin pappa Johnny Cash. Jag har läst några biografier om Johnny Cash och de två han skrivit själv. Men intresset var på topp att få se vad sonen skulle skriva om sin far. Som tur är så är den bra skriven. Han höjer inte upp sin far till skyarna och försöker göra honom till både helgon och legend. Han skriver om sidor hos sin far som få känner till.

Johnny och June Cash var generösa människor. Hjälpte fattiga, gav mycket kärlek till både familj, vänner och andra. De levde kärleksfullt och generöst och allt präglat av deras djupa och starka kristna tro. Johnny älskade att läsa Bibeln, han bad för människor och tyckte om att läsa teologiska böcker.
Han utövade också ett vidare konstnärskap än musiken, han var poet, målade, fotograferade, skrev osv.

Det är ett ömt och fint (utan att vara sentimentalt) porträtt John Carter Cash ger av sin far och intressanta är också de små minnen övriga familjen och vänner ger av honom i slutet av boken. Vad tur att jag fick tag på den även fast jag (nästan) väntade för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar