Leta i den här bloggen

torsdag 8 augusti 2019

Välsignelser i mitt liv


Det var riktigt roligt och givande att ägna en förmiddag tillsammans med Carl-Erik Sahlberg. Det var som att få sitta och samtala med honom öga mot öga då jag läste Välsignelser i mitt liv.
Han delar med sig av tjugo välsignelser som En god Gud, Bibeln, Bön, Söndagen, Att hjälpa andra osv. Men han gör det utifrån att berätta om sitt liv. Det blir inget torrt bibelstudium eller någon form av självhävdelse i hans berättelse utan uppmuntrande, humoristiskt och hur det kan vara att leva med Gud och lita på honom.

Orsaken till att han berättar om sitt liv i form att tjugo välsignelser är att han nu blivit "mzee" som de säger i Tanzania där han nu bor. "mzee" betyder gamling och är ett hedersord eftersom man är en man  med lång livserfarenhet. Därav boken och förhoppningen att den ska vara till hjälp för andra.

Som bonus har jag också läst en ny men lite tunnare bok av Sahlberg som bär namnetDen kyrka växer som... Som den kyrkohistoriker han är Sahlberg så berättar han här om fem expansionsperioder i kyrkans historia. De fem expansionsperioderna är: Urkyrkan, Kelterna, Jesuiterna, Pietisterna och Kyrkor som växer idag. Han visar på nio tecken som de kan visa oss för att befrämja kyrkans växt.
En passlig bok för alla pastorer att studera tillsammans med sin församling.

https://www.semnos.com/bocker/valsignelser-i-mitt-liv/

https://www.semnos.com/bocker/den-kyrka-vaxer-som/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar