Leta i den här bloggen

måndag 24 maj 2021

Välsignade samtal

 

Tack gode Gud att vi har Boris Salo! Det var min spontana tanke då jag läst Välsignade samtal. Den boken berörde mig så mycket att jag tänkte mig ha den som handbok att kika i för att uppfriska minnet för grunden jag behöver stå på i arbetet. 

Välsignade samtal är en bok i själavård. Man kan läsa den för sig själv i sina egna processer eller ha den just som ett verktyg om man behöver hjälp i sina samtal med människor. Den är enkel och lätt tillgänglig men så enormt innehållsrik. Boris öser ur sin egen erfarenhet och goda källor.

Det är tre skatter eller källor som Boris utgår ifrån i boken; de tio buden, bönen Fader vår och trosbekännelsen. Och med dem med i själavården så kan man visa att kristen tro är både en kraftkälla och en vägvisare när man vandrar med en medmänniska en bit på hennes livsväg. Boris betonar också den trinitariska själavården som ser till hela människan och stöder hennes andliga, psykiska och sociala utveckling. Det är också den kristna verklighetsuppfattningen om människan.

Boris inleder med de tre källorna, Trosbekännelsen, Buden och Fader vår. Sedan får vi se allt från ett fågelperspektiv som människovärdet, människosyn, världsbild, Gudsbild, religiositet osv. I del två så hamnar fokuset mera på individen och hennes brustenhet, sår, bundenhet, makter, för att sedan i den tredje delen gå mera in på samtalet och själavården och mötet med en annan människa. 

Det här är faktiskt en bok som varje präst och predikant borde läsa och ta till sig, men också en viktig bok för alla i församlingarna som möter människor i sin vardag och vill lyssna på dem och försöka hjälpa dem. Tack Boris!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar