Leta i den här bloggen

söndag 28 oktober 2018

Xirians gåta


Inledningen, jag säger bara inledningen, (jag kan inte förklara varför) från första raden är man fångad och nyfikenheten är väckt och man är direkt inslängd i berättelsen. En märklig gråsjuka lägger sig över Valarien och Markus får inte riktigt tag på vad det är i början men han vet att inget är som det var förra gången han var där. Han får också smaka på de ondskefulla växterna från Mardurien — Sythkor som suger livskraften ur världen... Nej, nu får jag ju inte avslöja mer från denna mycket fascinerade, roliga värld där så mycket är bakvänt och annorlunda, som att äta gräs och flyga på fjärilar och ... ja, just det, tyst.

Som en riktig berättelse är ju Xirianas gåta också en berättelse om kampen mellan det onda och det goda. Mr. Davis beskriver på ett bra sätt ondskans väsen och hur ondskan kan ta över en människas tänkande och förvrida en personlighet till oigenkännlighet. Hur ondskan söker makt, kontroll och vill förstöra. Men också hur Kung Josua kan förlåta och hela de som kommit helt fel och hamnat i ondskans våld. "Min förlåtelse var din så snart du vände dig mot mig igen." säger kung Josua.

När jag hade läst den första boken Markus av Trolyrien så började jag ha en aning om att Joseph A. Davis ville se hur det skulle tas emot. Han avslöjade redan då en så rik och uttänkt fantasivärld att det måste finnas fler historier på väg. När sedan bok två kom, Verarnas drottning, så förstod jag att nu är han på gång. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan nog bli sju böcker i serien, precis som Narnia. Joseph verkar ha så roligt då han skriver och fantasin flödar och det finns mycket kärlek i skapandet av berättelsen.
Jag har också kommit underfund med en sak till, man behöver inte alls vara 12, 13, 14, 15 år för att läsa det här. Alla kan läsa Markus av Trolyrien serien, barn, ung som gammal och fascineras av den fantasy värld man bjuds in i och som riktigt bra berättelser ska vara, de beskriver och berättar om svåra saker på ett begripligt sätt.

Hemsida för bokserien: https://trolyrien.com

http://www.parlanforlag.se/ungdomsbocker-12-15-år/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar