Leta i den här bloggen

fredag 2 november 2018

De tillhöriga


Det här var en speciell bok. Det tog ett tag att komma in i Kent Wistis sätt att skriva. Men småningom så upptäckte jag att Kent skrev om... ?
Det märkliga är att han skriver om mission och det svåra med det ordet, men det som träder fram ännu mer är hans kärlek till medmänniskorna. Hur Gud är verksam, närvarande och rör vid människor utanför kyrkans väggar.

Jag upptäckte att Kent som är präst i Svenska kyrkan, menar att Svenska kyrkan måste dö och kommer att dö bort någon gång i framtiden men att själva kyrkan kommer alltid att leva. Livet med Gud är rörligt och kyrkan borde vara där helig Ande verkar. Vi som kyrka idag behöver se var helig Ande är verksam och ta oss dit. Men, man får inte heller missa Kents stora kärlek till Svenska kyrkan, kyrkan, Gud, Jesus och alla människor, de tillhöriga.
Förstår jag Kent rätt så menar han att det finns människor lite överallt i vårt samhälle (som vi inte har en aning om) som är "de tillhöriga", som hör till Guds rike.

Jag fick med mig många aha-upplevelser i min läsning och mina understrykningar då jag läser dem igen är som visdomsord. Inget är fel heller med att boken illustreras av Kents målningar

Kent Wisti är präst i Lunds stift, en uppskattad satiriker i DN och konstnär.

 https://www.libris.se/de-tillhoriga-1.1132137





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar