Leta i den här bloggen

onsdag 22 juli 2015

The Boss






Jag minns så väl 1984 när hela världen drabbades av Born in the U.S.A. Mannen och sången svepte över världen som kraftig virvelstorm. Det gick säkert ingen förbi.

Det blev också mitt första riktiga möte med Bruce Springsteen och sedan dess har han funnits där. Han har inte varit någon av storfavoriterna, jag har inte jagat hans skivor, jag har några, men sångerna har man hört nu som då. Jag har också hela tiden mött människor som berättat hur någon sång eller skiva har berört dem djupt. Och man kan ju inte förneka att han präglat musiken och skrivit in sig i musikhistorien med det han gjort.

2013 läste jag en artikel av pastorn, sångaren och författaren Robert Eriksson där han skriver om den andliga dimensionen i Springsteens sånger. Han var också upphovsmannen till en mässa som bygger på Springsteens musik, "Springsteenmässa för en bättre värld".
Det här fångade mitt intresse och jag började på allvar försöka förstå vad denna man sjöng och skrev om i sina låtar.

DN hade en artikel skriven av John Sjögren som bär rubriken "Så blev Bruce Springsteen en djupt kristen sångare" och där han reder ut Bossens förhållande till Gud. Klart är att de bibliska berättelserna och bilderna så använder amerikanska sångare och författare på ett helt annat sätt än vad man gör här i norden. Det är något som är mer levande och ännu starkt i deras kultur och som de använder sig utav flitigt i det de vill berätta. Men på det sätt Bruce använder dem och på det sätt han säger det i många av sina sånger är intressant.

Allt detta ledde till att jag med stor förväntan tog mig ann Peter Ames Carlins biografi Bruce. Vad hade han att berätta om mannen och musiken?
Det här är en helt vanlig biografi som börjar med Bruce föräldrar och hans uppväxt och då han får sin första gitarr och de första staplande stegen med eget band och hela vägen till de stora arenorna. Men man får också veta om vad som var upphovet och bakgrunden till skivorna och sångerna och kampen Bruce förde med sig själv, tillvaron och musiken.

Boken kommer inte närmare in på något om Bruce andliga liv och andlighet annat än att han är katolik, så något egentligt svar på den frågan får man inte ur boken. Men däremot får man svar på varför sångerna, skivorna och personen Bruce berör så många människor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar