Leta i den här bloggen

söndag 9 december 2018

Advent

Det här året 2018 så stämmer upp till en härlig advent. De fyra advents söndagarna kan man fira med att läsa en bra berättelse. Sedan kan jag kröna själva julafton med att läsa eller lyssna på den stora sanna och äkta berättelsen. Den berättelse som ligger till grund för hela julen. De fyra berättelser jag valt för advent det här året är riktiga klassiker. Helt underbara klassiker.


Den första advent så läser jag Astrid Lindgrens Jul i stallet. Det är ett litet barn som sitter i sin mors famn och vill höra om julen. Modern börjar berätta om den första julen och barnet ser hela berättelsen för sig som om det hänt på deras gård och i deras stall. En fin och mysig saga.

Boken har en fina illustrationer av Harald Wiberg.



Den andra advent läser jag Tomten av Viktor Rydberg. Jag är själv inte så förtjust i tomtar men den här berättelsen handlar ju om en sådan gårdstomte som de trodde på förr. Man kommer ju för alltid ihåg inledningen av berättelsen, Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Sedan tycker jag så mycket om den svåra gåta han funderar på hela tiden varifrån kommer far och son som han sett i generationer och vart går de sedan?

Den här är också fint illustrerad av Harald Wiberg.


Den tredje advent läser jag Den yngste. Det här är en legend om en föräldralös pojke som kallas Den yngste och som ska följa med de tre vise männen för att gratulera den nye efterlängtade kungen. De fyra påbörjar sin resa men det tar inte länge förrän Den yngste lämnar efter för att han hjälper så många olika människor.
Åren går. När Den yngste äntligen känner att han kan lämna alla människor som behövt hans hjälp har 30 år gått. Ordentligt försenad möter han sedan Kungarnas Kung.


Den fjärde advent läser jag Leo Tolstojs underbara Pappa Panovs stora dag. Denna underbara berättelse om Pappa Panov som på juldagen väntar på ett speciellt besök. Dagen blir inte som han tänkt sig. Men när dagen går mot sitt slut somnar pappa Panov en stund... och han får en ny blick bakom sina små runda glasögon.


Julen då får man lyssna till eller själv läsa den största berättelsen, den första berättelsen, den sanna berättelsen om julen som alla de andra berättelserna grundar sig på Julevangeliet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar