Leta i den här bloggen

söndag 30 december 2018

T. S. Eliot



Det var en kollega som tog kontakt med mig och frågade om jag hade något av T. S. Eliot. Tyvärr så kunde jag inte hjälpa henne även fast det i år (2018) är 70 år sedan Eliot fick Nobelpriset i litteratur.

Jag började fundera över det här varför jag inte kunde hjälpa min kollega. Eliot kände jag väl till och han citeras ofta och är ett namn för evigt inristat i världslitteraturen. Men jag har faktiskt inte en enda diktsamling eller annan bok av honom. De dikter jag har är från samlade diktverk eller från nätet. Jag har ett drama av honom Murder in the Cathedral som jag faktiskt hittat på loppis, men det är allt.

Jag har sett på nätet att mycket av det Eliot skrev översattes till svenska på 1930, -40 och -50-talet, men ändå har jag inte funnit något på antikvariat, loppisar och andra ställen. Som tur är så har Thomas Warburton skrivit om Eliot och Joyce i Två främlingar från 1944. Där får man en inblick i de här två herrarnas skrivande.

Inget ska ändå få hindra mig från att stilla min hunger efter Eliots diktning. Det fick bli en helg med de dikter jag hittat i samlade diktverk, på nätet och Murder in the Cathedral. Sedan förgyllde jag den poesin med Warburtons Två främlingar och artiklar på nätet. Det blev en riktigt fin helg med Eliot.
Får vänta med spänning om jag kommer att fynda något av hans verk någonstans någon gång i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar