Leta i den här bloggen

söndag 10 januari 2021

Biblar

Nya testamentet som roman. Nä, det blev lite fel. Det är en romansättning av Nya testamentet. Eller egentligen så som den skrevs från början. Då fanns ju inte versnummer, rubriker eller fotnoter. Utan bara texten rakt upp och ner så som den skrevs. 

I den här utgåvan av Svenska Folkbibeln så har man velat avspegla just den enkelhet som den första texten hade. Man läser den helt enkelt som en vanlig bok. 

Jag måste säga att det känns väldigt speciellt att läsa Nya testamentet på det här sättet. När versindelning och kapitel och annat inte finns med så läser man på ett nytt sätt och kanske mer med skärpa. Här finns inga anteckningar och understrykningar från förr att fastna i. Man upptäcker texten på nytt.


nuBibeln från Sjöbergs Förlag är också det en ny översättning. Man har försökt även här göra texten så modern som möjligt utan att pruta på vad grundtextens säger. Texten är väldigt läsvänlig och flyter bra och känns modern och vad jag förstår så har man lyckats väl med att hålla sig till originalet. Det finns också förklarande och bra fotnoter.

Den version jag fick och som har blivit populär är den som kallas Inspirationsbibeln. Den är tryckt med bilder runt texten som man själv ska kunna färglägga då man läser. Det finns också möjlighet till anteckningar vid sidan om. Säkert finns det många som tycker om att sitta och färglägga då de läser en text eller lyssnar på en predikan från den text som är uppslagen, men det är nog inget för mig. Men det har inte hindrat mig från att läsa och studera ordet i den här översättningen. 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar